środa, 6 lipca 2011

Caesar II

Po ukończeniu gry Caesar II twórcy zabrali się za projekt robo-czo zwany „Caesar w kosmosie". Chwała niech będzie Zeusowi, że zaniechali tego pomysłu i uraczy-li nas klasycznie zrealizowaną trzecią częścią! CIII to skomplikowany symulator miasta. Gracz jako gubernator musi wyznaczyć osadni-kom miejsca na budowę domów, udostępnić wodę i żyw-ność, którą oczywiście należy wyprodukować. Potem trzeba zapewnić mieszkańcom bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne, rozrywkę, naukę oraz opiekę zdrowotną. We własnym interesie będziemy się zajmować tworzeniem sieci zbierania podatków oraz przemysłem, który wyprodukuje towary potrzebne naszemu miastu oraz na eksport. Ważną rolę pełni re-ligia. Brak świątyń wzburzy nie tylko mieszkańców, ale także samych bogów, którzy stosow-nie do swej „dziedziny" mogą zaszkodzić naszym wojskom (Mars), zbiorom (Ceres), handlowi (Merkury), flocie (Nep-tun) i nastrojom w mieście (We-nus).
Istota CIII polega na dokładnym oddaniu reguł rządzących miastem. Niemal wykluczono prymitywne „zasięgi oddziaływania" budowli. Jeżeli stawiamy np. bibliotekę, to widzimy wychodzą-cego z niej pracownika, który idzie „w miasto" i wypożycza książki. Mieszkańcy odwiedzonych przez niego domów mają na jakiś czas zaspokojoną potrzebę lektury. Bibliotekarz na każdym skrzyżowaniu zastanawia się, dokąd iść (a więc sieć dróg należy tworzyć z rozwagą), po pewnym czasie męczy się i wraca. Aha - oczywiście w bibliotece muszą być inni pracownicy, na początku widzimy więc osobę, która zajmuje się poszukiwaniem w okolicy bezrobotnych, mogących podjąć tam pracę.

1 komentarz: